Sikeres első hét az Azonnali Fizetési Rendszerben

Cardinal Kft. > Blog > Sikeres első hét az Azonnali Fizetési Rendszerben

2020. március 2-án 00:00 órakor a számlavezető bankok közötti belföldi fizetési forgalomban elindult az Azonnali Fizetési Rendszer. Az élesítést követő első hétben a GIRO Zrt. valamennyi klíringtagja sikeresen vette az akadályt. Ettől az időponttól kezdve a hazai pénzintézetek az év minden napján 0-24 órában biztosítják a forint alapú megbízások azonnali átutalását az előírt 5 másodpercen belül – amennyiben azok megfelelnek az AFR egyéb feltételeinek.

A GIRO Zrt. tájékoztatása szerint a GIROInstant központi infrastruktúrája az indulás utáni első két és fél napban több mint 1 millió darab tranzakciót számolt el, több mint 150 milliárd forint értékben. A tranzakciók feldolgozása folyamatos, a rendszer hibamentesen működik.

Eredményesen kezelték az azonnali átutalás rendszerének szigorú követelményeit az Electra elektronikus csatornacsaládot használó pénzintézetek is.

Partnereink többsége ma már a vállalati ügyfelek számára szolgáltatott elektronikus csatornákon kínálja az azonnali fizetés szolgáltatásait. Így a

CIB Bank, a Commerzbank, az Erste Bank, a Gránit Bank, a K&H Bank, a KDB Bank, a KELER, az MKB, az Országos Fizetési Szolgáltató, az OTP Bank, a Polgári Bank, a Raiffeisen Bank, valamint a Takarékbank és az Unicredit Bank esetében a Vállalati Netbankban, a telepített Electra Ügyfélprogramban, valamint a Mobilbank és MobilApp alkalmazásokban indíthatóak és fogadhatóak az azonnali utalás megbízásai.

A partnereinknek szállított kliens felületeken az AFR tételek rögzítésekor az Electra elvégzi a megbízások AZUR képességének ellenőrzését, azok GIRO által meghatározott paraméterek szerinti előszűrését, másodlagos azonosítók esetében azok szintaktikai kontrollját is egyben. Azonnali megbízás rögzítésekor a felület által felajánlott – jelenleg – négy azonosítótípus közül választva a kitöltendő mező már csak az adott azonosító-típus szerkezete szerinti lesz. Így az Electra eltérő ellenőrzéseket végez az e-mail címek, mobil telefonszámok, adóazonosítók és adóazonosító jelek esetében.

A másodlagos azonosítóval megcímzett tételek bankba küldésének pillanatában a megbízások GIRO rendszerben való elszámolhatósága érdekében az Electra egy webservice hívással a banki háttérrendszer közbeiktatásával bekérdez a GIRO Központi Számlaazonosító Nyilvántartásába és átforgatja az azonosítókat az azok mögött beregisztrált számlaszámra és számlatulajdonos névre. (Az általános megoldástól eltérően átadtunk olyan implementációt is, ahol az Electra közvetlen kommunikál a GIRO Regiszterrel).

Az azonnali utalást szabályozó MNB rendelet az AFR megbízások benyújthatóságát eltérően szabályozza a vállalati, illetve a fogyasztói és lakossági ügyfelek esetében. Tekintettel arra, hogy a Gránitbank, a KDB Bank, valamint a Takarékbank az Electra kommunikációs csatornáit nem csak a vállalati, hanem a lakossági ügyfelkörben is alkalmazza, ezért a fejlesztéseknél figyelembe kellett venni az arra az ügyfélszegmensre vonatkozó speciális eljárásokat is.

Szinte valamennyi bank Electra kliensén elérhető a másodlagos számlaazonosítók teljeskörű menedzsmentje, mely lehetővé teszi azok regisztrálását, módosítását, törlését valamint felhasználói jogosultsághoz kötött lekérdezhetőségét. A felület biztosítja a számlaazonosítók bank és ügyfele közötti kötelező éves ellenőrzésének lefolytatását, valamint az arról szóló kommunikáció dokumentált kezelését.

Számos bank esetében az azonnali tételek Electrában kezdeményezett feldolgozását megelőzően már az Electra továbbítja közvetlenül azokat a banki fraud rendszernek, ahol a tételek valós idejű ellenőrzését követően a bank a megbízás indítását engedélyezheti vagy elutasíthatja. (Az Electra kliensek – önálló szolgáltatás keretében – több mint egy tucatnyi környezeti jellemzőt valamint az adott fizetési tételhez kapcsolódó információt adnak át a banki fraud rendszereknek).

A megbízások feldolgozási lépéseiben – a banki háttérrendszerektől kapott információk függvényében – folyamatos státusz-visszajelzések érhetők el az Electra klienseken, melyek alapján a felhasználó nyomon tudja követni az adott megbízáscsomag teljesítésének egyes fázisait.

A fizetési kérelem üzenetek kezelését, mint az Azonnali Fizetési Rendszerre épülő kiegészítő szolgáltatást jelenleg csak egy partnerünknél implementáltuk. A pénzforgalmi rendelet ennek nyújtását opcionálisként kezeli, vagyis a bankok nem kötelezhetőek az arra vonatkozó szolgáltatások nyújtására. Ugyanakkor ismerve az MNB ezen új megbízástípusra épülő előremutató elképzeléseit, valamint a bankok eddig tervezett innovációit úgy látjuk, hogy ehhez kapcsolódóan új üzletágak épülhetnek ki. A fizetési kérelem Electra által ajánlott és elérhető funkcióiról későbbi hírlevelünkben számolunk be.

Kép forrása: napi.hu (getty images)